fbpx
Blog

Waarom beweging zo belangrijk is (en mijn 10 km avontuur!)

Hey lieve lezers,

 

Maandagochtend! Hoe is het? Hebben jullie een fijn weekend gehad? Ik hoop het. Hier in ieder geval heerlijk van de zon genoten! Vandaag de jongens weer naar school/psz. Net lekker gewandeld met Joep en nu even een blog.

Vandaag over… bewegen. Zo belangrijk! Minimaal een half uur per dag, zorg dat je dat dagelijks pakt aan beweging. Alles wat je meer kan pakken, is top. Je kunt op 2 manieren bewegen 1. wandelen/fietsen, de gewone dingen zeg maar 2. sporten. Als je wilt gaan sporten, heb ik de volgende tips om het makkelijker te maken 1. Kies een sport die je leuk vindt. Dit houdt je veel gemotiveerder om het te doen. Hou je van muziek? Kies van dan voor iets met dans. Vind je het leuk om met andere mensen te sporten? Kies dan een teamsport of een groepsles. 2 Sport op een vast tijdstip. Zo bouw je het sporten in in je wekelijkse structuur en wordt het een gewoonte 3. Sport samen, zoek een sportmaatje. Als je samen met iemand sport, kun je elkaar ook gemotiveerd houden. 4 Zet een doel neer voor jezelf. Als je een duidelijk doel hebt om naartoe te werken, houdt dit je gemotiveerd en het zorgt ervoor dat je doorzet. Je wilt immers dat doel halen. Ik wel tenminste!

Voorbeeldje… in 2017 liep ik de 10 km. Ik deed er 1 uur en 8 minuten over. Ik was amper 4 voor die tijd bevallen van Senn! Haha, als ik er nu op terugkijk vind ik het wel echt superknap van mezelf. Ik zat nog vol in de ontzwanger-periode en was al aan het trainen voor 10 km hardlopen. Maar ik had een doel. Vanuit de grap was het eens naar voren gekomen dat ik met een vriendin de 10 km wilde lopen, omdat onze mannen hem ook gingen lopen. Uiteraard konden wij dan niet achter blijven. En dus gaven wij ons op. En ja… als ik me ergens voor opgeef, ga ik er ook voor. Ik wilde een paar week voor de tijd nog switchen naar 5, dat moet ik eerlijk bekennen, maar ik heb het niet gedaan. ‘Het gaat mij lukken’ dacht ik, dus het is 10 gebleven. Veel gaan trainen (sws 2x per week), begonnen met 3, 5, toen 6, 8 en uiteindelijk 10. YES! I DID IT. Fijn gevoel gaf dat. Maar ja, ik moest het tijdens de run ook nog maar even doen. Ik kan jullie zeggen, het was niet makkelijk, vond hem pittig. Maar het was ook echt leuk. Vriendinlief liep iets harder, dus ging voor mij aan, ik was haar vrij snel kwijt. Ik dacht ‘niet laten opjagen, eigen ding doen’ Hoe dan ook wilde ik hem uitlopen, tempo kon me niet schelen. Dus ik heb het lekker op eigen tempo gedaan. En ja hoor! Het is gelukt. Het helpt ook echt dat er zoveel mensen langs de kant staan om je aan te moedigen.  Heb zelfs nog een eindsprint in gezet. Het geeft wel echt een kick om dan over de finish te komen. Wat was ik trots. We hadden het toch mooi even geflikt! Als er er nu zo over schrijf krijg ik spontaan weer zin om te gaan hardlopen, misschien maar weer eens beginnen. Maar dat terzijde.

Ik bedoel maar, als je een doel hebt, helpt dat zeker. Tot zover tips over sporten. Maar gewoon bewegen in de zin van wandelen, fietsen is ook supergoed. Zelf wandel ik veel en ik sport 1 uur in de week (callanetics/aerobics)

Waarom is bewegen dan zo goed? Hierom:

  • goed voor je algemene gezondheid
  • geeft een goed, fit gevoel
  • je bouwt conditie op
  • goed voor spieren en botten
  • helpt bij het afvallen, of op gewicht blijven
  • verbeterd je stofwisseling
  • stress wordt verminderd
  • goed voor je hart, bloedsomloop en bloeddruk
  • verbeterd je denkvermogen
  • goed voor je weerstand

Kortom: echt doen dus.

Wat doen jullie aan beweging of sport? Vind het leuk om wat van jullie te horen hierover.

Liefs, Tamara

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *