fbpx
Blog persoonlijk

Gedrag aanpassen, deel 1

Hey goedemorgen lieve lezers!

Een aantal weken terug heb ik er een aantal live video’s over gemaakt: je gedrag aanpassen. Niet makkelijk! In deze blog een aantal tips.

Veel mensen die ik dagelijks spreek, zijn bezig met afvallen en gezonder leven. Dit is niet altijd makkelijk. Dit is niet altijd leuk. Dit is soms zelfs heel stom, irritant en frustrerend. Dit gaat met ups en downs. YES. Dit klopt allemaal! Gezonder leven is namelijk een gedragsaanpassing. En dit is per definitie best lastig. Wees je hier goed bewust van als je begint. In 2009 is er onderzocht hoelang het duurde voordat een nieuwe gedraging (op het gebied van voeding, drinken of sporten) gewoonte werd: gemiddeld 9,5 week! Moet je nagaan. 9,5 week is best lang….vind ik.

Zelf hou ik erg van voorbeelden, dus ik gebruik nu ook een voorbeeld: je einddoel is dat je 10 kg wilt afvallen. Dit door gezonder te gaan eten en meer te gaan bewegen (gedragsaanpassing).

Tip 1 is dan ook: geef jezelf de tijd. Vaak willen we te snel. Vragen en verwachten we teveel van onszelf in relatief korte tijd. Als het dan niet lukt  zijn we teleurgesteld. En sneller geneigd om op te geven. Zonde. Als jij iets wilt veranderen, trek er dan ruim de tijd voor uit. Of trek er geen tijd voor uit, in dit voorbeeld. ‘Ik wil 10 kg afvallen. Hoe lang ik erover doe, is bijzaak’

Tip 2:  maak het klein. Zet eerst je doel kleiner neer. ‘Ik ga eerst 5 kg afvallen’ En maak ook je acties klein om je doel te gaan halen. Als je meer wilt gaan bewegen, begin dan met elke dag een kwartier bewegen, ipv je voor te nemen 3 uur per week naar de sportschool te gaan. Het vooruitzicht ‘3 uur sporten’ is pittig. De kans is groot dat je het ook niet gaat doen, omdat de inspanning te groot is. Maak je inspanning kleiner.

Tip 3:  maak het makkelijk. Kies iets wat bij jou en jouw levenssstijl past. Als je al weet dat je niet in de auto gaat stappen om ergens in een sportschool te gaan sporten, kies dan niet voor de sportschool. Kies iets wat je vanuit huis of buiten kan doen. Bijvoorbeeld wandelen, of zumba/aerobics vanuit huis. Als je al weet dat jet niet elke ochtend eerder op gaat staan om ontbijtpannenkoekjes te pakken, kies dan ook niet zulke ontbijtjes. Maar ga voor shakes of smoothies. Binnen een mum van tijd op tafel, en super gezond.

De volgende tip, een hele belangrijke: hou het positief! Dit begint al bij het vaststellen van je doel. Zet het positief in en ga ervoor. Het beste is ook ‘IK GA 10 kg afvallen’ ipv ‘IK WIL PROBEREN OM 10 kg af te gaan vallen’. Kijk niet naar het verleden, wat je toen hebt gedaan en wat misschien niet gelukt is. Maar kijk vooruit en naar wat je nu gaat doen. Zet je doel duidelijk en positief neer. En vertrouw op jezelf dat je het kunt.  BAM! En mbt je acties.. als je bijv niet kunt hardlopen vanwege een zwakke knie, is dat jammer, maar kijk naar wat je wel kunt doen aan beweging.

Nummer 5: zoek gelijkgestemden! Deel met goede vrienden, familie, collega’s waar je mee bezig bent. Mensen kunnen je dan helpen, een hart onder de riem steken of misschien meedoen! Maar ook vooral… als je merkt dat bepaalde mensen je niet stimuleren, kritisch zijn of negatief, zoek dan andere mensen op die met hetzelfde bezig zijn en die wel positief zijn. Zo belangrijk! En ja soms best spannend, maar ook erg leuk.

Tot zover deel 1.. ik heb nog meer tips! Vind het zelf sws een heel interessant onderwerp. Meer tips komen dan ook ik in een volgende blog. Ik ga nu mijn jongens van PSZ/school halen en even met hondlief uit.

Vragen op opmerkingen nav deze blog? Graag! Vind ik leuk. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Hele fijne (stormachtige) woensdagmiddag, en tot binnenkort!

Liefs, Tamara

2 Comments

  • Eric

    Misschien ook even stilstaan bij het feit dat kilo’s niet altijd alles zeggen. Wie op zijn voeding let en voldoende sport kweekt spiermassa bij en spieren wegen nu eenmaal meer dan vet. De vraag kan dan ook soms zijn: hoe wil ik er uitzien?

    Mvg

    Eric

    • Tamara

      Heel erg bedankt voor je feedback Eric! Helemaal met je eens. Ik weet dat kg’s niet altijd alles zeggen, en dat het ook super belagngrijk is hoe je je in je vel voelt. Maar toch val ik ook nog wel eens in die valkuil om het teveel over gewicht te hebben. Maar zeker belangrijk om voor jezelf goed je te doel neer te zetten. En daarbij kun je ook de vraag stellen: hoe wil ik eruit zien? Thanx nogmaals!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *