fbpx
Blog

De kracht van ontbijt!

Hey lieve lezers,

Ik ben benieuwd….. ontbijten jullie elke dag? En zo ja, waar bestaat je ontbijt uit?

In deze blog meer over het ontbijt. Een super belangrijke maaltijd! Ik hoor helaas nog vaak dat het ontbijt wordt overgeslagen. Zo zonde! Ik adviseer iedereen met klem om elke dag te ontbijten. Het hoeft niet moeilijk te zijn. Er zijn veel ontbijtjes die gezond zijn en die binnen een mum van tijd op tafel staan. Hou het simpel, maar doe het.

Een aantal redenen waarom het ontbijt zo belangrijk is.

  1. Het geeft je energie

Na slapen is je bloedsuikerspiegel laag. Je lichaam heeft dan behoefte aan nieuwe energie, zodat het goed kan functioneren. Deze energie haalt je lichaam oa uit een goed ontbijt.  Voeding is namelijk de belangrijkste energiebron voor ons, het is je brandstof. Door niet te ontbijten blijft je bloedsuikerspiegel laag, daarom kun je je slap gaan voelen. Ook heeft een lage bloedsuikerspiegel effect op je humeur.

2. Het brengt je spijsvertering op gang

Een goed ontbijt zorgt dat je spijsvertering en je vetverbranding meteen aan het werk gaat. Je darmen gaan aan de slag.  Hierdoor verteer je alles wat je de rest van de dag eet een stuk beter. Als je de dag begint met een gezond ontbijt, is de kans groot dat je de rest van de dag ook gezonder eet.

3. Minder trek in tussendoortjes

Een goed ontbijt zorgt ervoor dat je gedurende de dag minder trek krijgt in (ongezonde) tussendoortjes. Als je niet ontbijt, is de kans ook groot dat je later op de dag grotere porties eet. Je krijgt namelijk meer trek in zoetigheid, omdat  je lichaam schreeuwt om suiker.

4. Je bent productiever

Ontbijten zorgt ervoor dat je beter kunt concentreren en presteren. Je bent door een goed ontbijt productiever. Goed ontbijten op werk- en schooldagen is daarom extra belangrijk. Ontbijten is daarom ook super belangrijk voor kinderen!

Wat is dan een gezond ontbijt?

Volkorenbrood met halvarine en (gezond) beleg. Bijvoorbeeld ei, 30+kaas, zuivelspread of 10% pindakaas. Magere of halfvolle zuivel (melk/karnemelk). Een kopje koffie of thee. Magere of halfvolle zuivel met volkoren ontbijtgranen (havermout is een echte aanrader!). Evt met gedroogd fruit of noten. En fruit, bijvoorbeeld banaan, appel, of wat je lekker vindt.

Voor ontbijtrecepten: http://www.tamarashealthcoaching.nl/category/ontbijt/

Mijn ontbijt:

Zelf ontbijt ik bijna dagelijks met de Complete Mix (chocola of vanille): http://www.tamarashealthcoaching.nl/programmas/

De Complete Mix geeft mijn lichaam alle voedingsstoffen die ik nodig heb, en hij zorgt ervoor dat ik op gewicht blijf. En nog belangrijker, ik vind het superlekker en makkelijk! Ik neem vaak een Shake met de Complete Choco, amandelmelk,  lijnzaad en een banaan. Of een smoothie met Complete Vanille, amandelmelk, aardbei, banaan en een LIFT natural Energy (zie hiernaast). Heerlijk fris! Als ik iets meer tijd heb pak ik kwark met homemade granola of havermoutpap

 

Benieuwd naar jullie ontbijt! Laten jullie het me weten hieronder?

Heel fijn weekend!

Liefs, Tamara

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *